
“Toen alleen nog een passie, nu meerdere succesvolle bedrijven”
Interview Loes Rikkers – Arch Academy
Als klein meisje was ze al druk bezig met nagels en droomde ze van een eigen salon. Salon-marketing expert Loes Rikkers heeft ondertussen drie succesvolle bedrijven in de beautybranche opgebouwd. Een van haar grootste levensprojecten is de Arch academy, een opleidingscentrum & marketing bureau voor de beautybranche. Daarnaast heeft zij samen met Jessica Scholten een podcast opgezet: It’s not just a MIRROR, speciaal om de beautybranche te empoweren. Ook is Loes bezig met de oprichting van een nieuwe locatie om te verhuren als vergaderlocatie & podcast studio. We kunnen dus wel stellen dat Loes een echte duizendpoot is.
“Als klein meisje”
Loes droomde als klein meisje altijd al van een eigen nagelsalon in de beautybranche. Ze was een ondernemend type. Van knikkers ruilen op het schoolplein tot limonade verkopen op straat, het zat er al vroeg in. Terwijl zowel haar ouders als anderen in haar omgeving niets met ondernemen deden, wist Loes dat zij dat wel wilde.
“Van huis uit werd het altijd een beetje gedempt”, vertelt ze. Haar ouders betwijfelde of ze er wel een toekomst in zagen. Loes was erg ambitieus en wilde graag een opleiding als nagelstyliste gaan volgen, wat best een investering was. Dus gebruikte zij op haar 15e al haar spaargeld, inclusief het spaarpotje dat haar oma had opgebouwd voor haar om de opleiding te betalen. “De eerste opleiding die ik deed, was erg slecht. Ik had wel iets geleerd, maar ik kon echt geen nagel zetten waar ik geld voor kon vragen”. Met een krantenwijk sprokkelde Loes alle beetjes bij elkaar om een nieuwe opleiding te kunnen starten. “Op mijn 16e begon ik aan mijn tweede opleiding en ben ik gestart met mijn eigen salon. Ik dacht: ik kan dit erbij gaan doen of ik kan voor 4 euro bij de supermarkt gaan werken. Dan kan ik net zo goed iemand z’n nagels gaan doen, dat vind ik veel leuker.”
“Tip van Loes: Leef met de dag”
“Toch iets moeilijker dan gedacht”
Nadat Loes een start had gemaakt met haar eigen salon merkte ze dat ze er iets te makkelijk over had gedacht en dat de klanten wel vanzelf zouden komen. Naast wat vriendinnen en vriendinnen van haar moeder bleef het alleen stil. “De tijd toen was ook wel anders dan nu, toen had niemand nagels”, vertelt ze. Ondertussen studeerde Loes ook nog aan een juridische opleiding, iets heel anders dan de beautybranche. In die fase viel het kwartje. “Voor wie ben ik dit nu aan het doen? Ik vond het niet eens leuk”, was wat zij toen dacht. “Ik wist het antwoord op die vraag eigenlijk wel, mijn vader stimuleerde mij om dat te gaan doen, maar ik zag het mij niet voor altijd doen.” Ondertussen liep haar salon wel aardig, maar ze wilde er meer uithalen. Het doel was om haar vader te overtuigen dat haar ze haar salon goed draaiende kon houden, om vervolgens te stoppen met haar studie.
Verbreding is groei
Om haar passie te realiseren wist Loes dus dat ze zich moest verbreden, die klanten moesten er namelijk komen. Ze begon zich te verbreden en zette haar focus op marketing, zo leerde ze wat er nodig was om een bedrijf te runnen in de beautybranche. “In die tijd was een website niet normaal, maar ik zei tegen mijn vader: ik heb gelezen dat een website werkt dus dat moet ik hebben”. Loes verdiepte zich daarin en zorgde dat die website er kwam. “Daarna ging het als een gek lopen en dacht ik: ik stop met mijn studie”. Haar ouders vonden het wat spannend, maar vertrouwde haar. Loes is een echte duizendpoot, dus om dat vertrouwen te winnen kwam ze met een nieuw idee: een groothandel in materialen voor de beautybranche. “Er was bij ons geen groothandel in de buurt, dus ik dacht: wat nu als ik er eentje ga beginnen? Ik vertelde dit niet meteen aan mijn ouders, anders zouden ze mij echt voor gek verklaren denk ik.” Zo zie je maar dat jezelf verbreden een grote bijdrage kan leveren aan je groei.
Er was meer
Natuurlijk bleef het niet bij die paar ideeën, er was meer. “Ik kwam erachter dat er in de beautybranche een tekort was aan docenten. Ik zag mijzelf dat wel doen”. Er waren helaas wel wat eisen, je moest onder andere minimaal 10 jaar ervaring hebben. Loes was daar nog te jong voor, maar zij liet zich niet tegenhouden. Ze kreeg het voor elkaar en werd uiteindelijk voor Young Nails de jongste docent wereldwijd die mocht starten.
Na een opleiding binnen een bedrijf zag Loes al snel hoe zij het anders zou willen aanpakken en daarom begon ze met een opleidingscentrum waarin ondernemers alles leren over beauty én ondernemen. “Bij mijn ouders achter was een industrieterrein, iedere keer als ik daar met mijn vader langs reed zei ik: dat is mijn pand. Hij dacht elke keer: die is niet goed.” Het huren van een pand was nodig voor al haar ideeën, maar ging niet vanzelf, er was weinig geld. Dus Loes schreef een bedrijfsplan en belde de bank. Met een sterke pitch ontving zij een lening en kon ze haar droom gaan realiseren. Dankzij haar marketing kennis wist Loes precies wat ze moest doen om dit tot een succes te brengen. En dat is gelukt.

Van proberen kun je leren
Loes is van mening dat je van proberen het meest kunt leren. Ik vroeg haar of zij keuzes heeft gemaakt waarvan ze nu denkt dat ze het beter had kunnen aanpakken. “Ik denk als ik er nu op terugkijk, dat ik dingen wel anders had aangepakt, omdat ik nu meer kennis heb. Ik wist toen ook veel dingen gewoon niet.” Loes vertelt dat ze geen spijt heeft van dingen die ze heeft gedaan. “Tuurlijk heb ik wel eens investeringen gedaan, waarvan ik nu denk dat het misschien niet zo handig was. Dat zie ik gewoon als leermoment.” Een waardevolle les voor iedere ondernemer.
Klaar met die vooroordelen in de beautybranche
Toen ik haar vroeg of ze nu tegen dingen aanloopt die ze eng of spannend vindt, gaf ze een herkenbaar antwoord. “Er is niet echt iets wat ik eng of spannend vind, maar ik merk wel veel vooroordelen in de beautybranche. We hebben laatst een nieuw bedrijfspand en woning gekocht, de makelaar vroeg tijdens de rondleiding: wat doe je dan precies? Wanneer ik vertelde dat ik in de beautybranche werkte sloeg de sfeer meteen om. Die makelaar dacht meteen niets meer aan mij te kunnen verkopen.”
Er zijn veel vooroordelen in de beautybranche, wat zonde is. Loes is het zeker niet eens met deze vooroordelen en probeert die dan ook te doorbreken. “Ik ben bezig met een nieuwe onderneming en ik merkte bij het aanvragen van een nieuwe rekening dat het ontzettend moeizaam ging. Ze dachten alleen maar: in de beautybranche zal wel veel geld wit gewassen worden. Dat zijn dingen waar ik soms boos of gefrustreerd om kan worden”, aldus Loes. Iedere ondernemer in de beautybranche mag trots zijn op dit mooie vak!
De juiste balans en je tijd goed indelen
Ondanks haar drukke leven als ondernemer is Loes ook moeder, partner, vriendin en nog veel meer. “Ik werk procesmatig en ben altijd opzoek naar de juiste balans, en dat probeer ik mijn klanten ook te leren in de academy. Heel veel dingen kun je automatiseren zodat je zelf tijd over houdt.” Het is ook de kunst om hulp te vragen en uit te besteden vertelt Loes. Een goede reminder voor iedere ondernemer. “Hetzelfde met mijn boekhouding, dat heb ik destijds als een van de eerste taken uitbesteed. Ik heb daar nu iemand voor en hij doet dat tien keer sneller dan ik. Dat scheelt zoveel tijd.” Natuurlijk vraagt uitbesteding altijd een investering, maar dan heb je meer tijd om ergens anders meer omzet uit te halen. Loes sluit dan ook af: “Er is vaak een punt waarop je moet investeren en waarop je nog niets terug krijgt. Daar moet je even doorheen en je moet durven, anders gaat die groei echt niet ontstaan. Dat geef ik ook mee tijdens mijn opleiding.”
Tip van Loes: leef met de dag!
Ik vroeg Loes waar zij zichzelf over vijf jaar zou zien. “Ik ben niet echt bezig met de toekomst, ik stel niet vaak doelen voor over een aantal jaar”, vertelt ze. Loes leeft met de dag, een echte aanrader. Ze heeft de droom om nog veel meer ondernemers te helpen met het starten, runnen en opbouwen van hun salon. Ook droomt ze van een huis dichtbij het bos en wil ze meer genieten van de kleine dingen zoals de natuur, yoga en sporten. “Ik ben het meest trots op de stap die ik heb gezet om een opleiding op te zetten en dat ik het heb aangedurfd om een lening aan te vragen. Nu achteraf denk ik: hoe heb ik dat ooit kunnen doen? Dat zetje had ik echt nodig om dit alles neer te kunnen zetten.”
En zo heeft Loes sinds haar 15e steeds weer stappen durven zetten, risico’s genomen en is zij blijven dromen. Met als resultaat meerdere succesvolle bedrijven in de beautybranche en een enorm trots gevoel.
Benieuwd naar Loes en haar bedrijven? Ontdek hier haar socials!

<script type=”text/javascript”>
(function(e,t,o,n,p,r,i){e.visitorGlobalObjectAlias=n;e[e.visitorGlobalObjectAlias]=e[e.visitorGlobalObjectAlias]||function(){(e[e.visitorGlobalObjectAlias].q=e[e.visitorGlobalObjectAlias].q||[]).push(arguments)};e[e.visitorGlobalObjectAlias].l=(new Date).getTime();r=t.createElement(“script”);r.src=o;r.async=true;i=t.getElementsByTagName(“script”)[0];i.parentNode.insertBefore(r,i)})(window,document,”https://prism.app-us1.com/prism.js”,”vgo”);
vgo(‘setAccount’, ‘223916013’);
vgo(‘setTrackByDefault’, true);
vgo(‘process’);
</script>